Laser peremajaan muka

Pancaran laser pernah menjadi kejayaan sebenar dalam kosmetologi - dalam 75% kes ia dapat menggantikan suntikan dan prosedur pembedahan. Peremajaan muka laser bukan sahaja tentang melicinkan kedutan dan lipatan, menghapuskan pigmentasi yang berlebihan dan meningkatkan ketegasan dan keanjalan kulit: sinaran sebahagian besarnya boleh melicinkan pelepasan epidermis dan menghilangkan parut. Telah terbukti bahawa prosedur ini juga mempunyai kesan terapeutik dan memudahkan rawatan penyakit dermatologi tertentu.

Apakah Peremajaan Wajah Laser?

Prosedur ini dijalankan menggunakan peranti khas, rasuk bergerak dalam "cengkaman" di atas permukaan kulit muka dan menembusi ke dalam kedalaman dermis. Frekuensi tinggi dan pemanasan memastikan pemusnahan sel kulit lama, manakala tisu sihat di sekelilingnya. kekal tidak berubah Proses pengeluaran aktif kolagen dan elastin bermula di dalamnya - bahan ini diperlukan untuk memulihkan kerosakan Kulit yang diperbaharui benar-benar sihat dan berfungsi sepenuhnya.

Bergantung pada kawasan muka yang memerlukan peremajaan laser, doktor memilih suhu rawatan optimum yang menghalang perkembangan luka bakar.

Peremajaan muka laser bukanlah prosedur traumatik, tidak memerlukan bius am dan tidak memerlukan tempoh pemulihan pesakit yang lama di klinik.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk mengangkat laser

Peremajaan muka laser adalah prosedur kosmetik unik yang mempunyai kesan yang kompleks dan menyelesaikan beberapa masalah sekaligus. Oleh itu, terdapat banyak tanda - di klinik moden, doktor mengesyorkan menghadiri beberapa sesi jika anda mempunyai:

  • Kedutan di setiap bahagian muka– Muka, berkaitan dengan usia, kedutan dalam;
  • keanjalan kulit berkurangan– Ptosis (kelopak mata meleleh), pembentukan rahang, bujur muka "terapung";
  • kecacatan luaran pada kulit– Parut, tanda jerawat dan penyingkiran mekanikal jerawat besar, tanda regangan;
  • Perubahan pada kulit muka– penampilan bintik kuning pada kulit, warna kelabu, ketiadaan pemerah pipi semulajadi;
  • minyak yang berlebihan pada epidermis– disertai dengan liang yang diperbesarkan, penampilan jerawat yang kerap dan kilauan berminyak;
  • Bengkak dan beg di bawah mata, lingkaran hitam di bawah mata;
  • Rosacea– Manifestasi vaskular pada epidermis seperti "rangkaian", "bintang".

Walaupun peremajaan muka laser dianggap oleh sesetengah orang sebagai prosedur yang selamatKontraindikasiUntuk melaksanakannya terdapat:

  • tempoh kehamilan dan penyusuan;
  • patologi onkologi, tanpa mengira lokasi neoplasma malignan;
  • Diabetes mellitus dalam apa jua bentuk;
  • Disfungsi tiroid dengan sintesis hormon yang berlebihan atau tidak mencukupi;
  • gangguan mental;
  • penyakit saraf seperti epilepsi (disertai sindrom sawan);
  • kecenderungan untuk pembentukan parut keloid;
  • Psoriasis, ekzema, herpes dengan tanda-tanda di muka.

Terdapat juga beberapa batasan bersyarat - pemburukan patologi dalaman kronik, peningkatan suhu badan, haid, kerosakan pada kulit di kawasan yang sepatutnya terdedah kepada pancaran laser: perlu menunggu sehingga keadaan umum kesihatan dipulihkan.

Kebaikan dan keburukan peremajaan kulit laser

Prosedur yang dimaksudkan adalah salah satu yang paling popular dan ini tidak menghairankan - ia mempunyai terlalu banyak kelebihan yang disebutkan oleh doktor walaupun pada perundingan awal:

  • di bawah pengaruh pancaran laser, proses biologi semulajadi dalam sel dermis diaktifkan - penjanaan semula, metabolisme, pengeluaran kolagen dan elastin;
  • Prosedur ini boleh dilakukan pada mana-mana jenis kulit, tanpa mengira keterukan perubahan berkaitan usia dan masalah dermatologi yang sedia ada (terdapat pengecualian terpencil untuk senarai kontraindikasi);
  • kemungkinan parut dikurangkan kepada sifar dan hanya meningkat jika anda mengabaikan cadangan pakar mengenai penjagaan kulit semasa tempoh pemulihan;
  • tindak balas alahan dan komplikasi berjangkit dikecualikan, walaupun ia wujud dalam campur tangan pembedahan dan teknik suntikan;
  • Kekurangan tempoh pemulihan penuh - hanya dalam beberapa hari kulit dipulihkan, penggunaan ubat-ubatan tidak diperlukan;
  • Kesan sampingan adalah kecil, hilang dengan cepat dan tergolong dalam kategori tindak balas normal badan terhadap pengaruh agresif.

Terdapat juga beberapa "kelemahan" peremajaan kulit laser:

  • Untuk mencapai kesan yang jelas, anda perlu melengkapkan beberapa sesi.
  • Keputusan bertahan lebih pendek berbanding dengan suntikan kosmetik dan prosedur pembedahan;
  • Prasyarat untuk tempoh penyediaan mesti dipenuhi.

Hanya tiga kelemahan yang diimbangi dengan sempurna oleh kelebihan peremajaan wajah laser!

Jenis peremajaan laser

Prosedur yang sedang dipertimbangkan boleh dijalankan menggunakan kaedah yang berbeza - setiap daripada mereka adalah selamat dan sangat berkesan. Semasa perundingan, doktor akan memaklumkan pesakit tentang setiap jenis peremajaan muka laser; pemilihan dibuat dengan mengambil kira parameter individu - umur, keadaan awal kulit, kehadiran patologi dalaman dan penyakit dermatologi, keterukan perubahan yang berkaitan dengan usia.

Kaedah ablatif

Dilakukan dengan pancaran laser penuh atau separa. Semasa bekerja, doktor membersihkan sepenuhnya lapisan permukaan epidermis daripada sel-sel "lama" atau merosakkannya ke kedalaman yang kecil. Pemulihan kulit berlaku disebabkan oleh pengeluaran aktif kolagen, elastin dan pembahagian sel tisu sihat di sekeliling tempat di mana Jet bertindak. Kulit baru tegang, anjal dan tona sekata.

Kaedah ablatif merosakkan epidermis secara kekal, jadi tempoh pemulihannya lebih lama sedikit daripada yang lain.

pecahan

Pancaran laser bertaburan dalam pancaran mikro melalui rangkaian khas - kerosakan pada epidermis hanya menjejaskan 20-25% kawasan itu, sel yang tinggal kekal tidak berubah dan berfungsi sepenuhnya. Kesan yang disasarkan sedemikian menggalakkan penyejatan cecair dari sel dan pembaharuan pantas proses regeneratif. Sel yang tidak disentuh mula menghasilkan kolagen dan elastin dalam kuantiti yang banyak - ini adalah perlu untuk penyembuhan kerosakan yang disebabkan.

Oleh kerana peremajaan muka laser pecahan hanya merosakkan sebahagian epidermis, pemulihan hanya mengambil masa beberapa hari.

Biorevitalisasi laser

Ini adalah gabungan dua teknik - kerosakan sel untuk merangsang proses biologi dan pengenalan asid hyaluronik ke dalam lapisan dermis. Peranti mengeluarkan denyutan pendek dan mengulanginya berkali-kali - jadi adalah mungkin untuk "memecahkan" sel mati. Pada masa yang sama, laser menghantar ubat yang dipilih ke kedalaman yang dikehendaki - parameter ini ditetapkan oleh doktor.

Biorevitalisasi laser amat disyorkan untuk tanda-tanda penuaan yang ketara pada muka - kedutan dalam, lipatan dan garis halus. Ia mempunyai kesan kumulatif dan kesan yang berpanjangan - peningkatan dalam penampilan diperhatikan selama 2-3 bulan lagi selepas selesai prosedur.

Lampu tinggi

Kulit terdedah kepada sinar penuh, menyebabkan kerosakan pada keseluruhan epidermis. Kaedah ini sesuai untuk mereka yang mempunyai banyak masalah kosmetik dan dermatologi. Malah, selepas peremajaan laser jenis ini, lapisan permukaan wajah diperbaharui 100%. Ia adalah apa yang ditetapkan oleh pakar kosmetologi kepada pesakit yang ingin menghilangkan parut, parut dan bintik-bintik selepas jerawat.

Pemulihan mengambil masa yang lama - kemasukan ke hospital tidak diperlukan, tetapi ia patut mengambil cuti 7-10 hari untuk berehat, menjalankan prosedur penjagaan kulit dan tidak bimbang tentang penampilan anda sendiri semasa tempoh pemulihan.

Kaedah bukan ablatif

Berfungsi bagus untuk kulit kendur, kedutan dalam dan pigmentasi yang berlebihan. Ini membolehkan anda merawat kawasan kulit yang besar sekaligus dalam satu prosedur - contohnya semua kawasan muka. Kelebihan kaedah bukan ablatif ialah lapisan dalam dermis rosak, epidermis kekal tidak berubah.

Jenis peremajaan muka laser ini juga mempunyai "kesan sampingan" yang menyenangkan - sebagai tambahan kepada peremajaan, bintik-bintik penuaan dihapuskan, pori-pori mengecil dan bintik-bintik jerawat hanya kelihatan minimum.

permukaan

Ini adalah kaedah prosedur yang paling tidak menyakitkan dan paling selamat - semasa proses hanya sel-sel dangkal yang terdedah kepada pancaran laser, malah membran bawah tanah tetap utuh. Teknik ini dengan sempurna menyelesaikan masalah peringkat awal penuaan, membetulkan nada wajah dan menghilangkan kelegaan yang tidak sekata.

Ciri tersendiri ialah pemulihan hanya mengambil masa 3 hari dan keputusan yang dicapai adalah 6-12 bulan lepas.

Median

Disyorkan untuk pesakit yang sudah mempunyai kedutan, termasuk bintik penuaan, bintik penuaan dan kulit yang sedikit kendur. Digolongkan dalam kategori pengelupasan laser, sinaran bertindak pada kedalaman maksimum 1. 3 mm.

Prosedur ini dilakukan menggunakan gel anestetik. Pesakit kemudiannya mungkin mengalami ketidakselesaan dan juga sakit ringan selama 24 jam. Pemulihan berlangsung sekurang-kurangnya 5 hari.

Dalam

Pancaran laser merosakkan semua lapisan epidermis, termasuk lapisan papillary. Prosedur peremajaan laser yang mendalam adalah menyakitkan, tetapi hanya ia boleh menyelesaikan masalah perubahan yang berkaitan dengan usia yang ketara. Pakar kosmetik mengesyorkan teknik ini kepada pesakit berusia lebih 50 tahun.

Pemulihan berlangsung sehingga 2 minggu, tetapi jika anda mengikuti semua preskripsi doktor dalam tempoh ini, keputusan yang dicapai akan berlangsung secara purata 4 tahun.

Bagaimana untuk bersedia untuk peremajaan kulit laser?

Sebagai sebahagian daripada fasa penyediaan, perundingan awal dilakukan dengan pakar. Doktor memeriksa kulit muka, menilai keadaannya, mengenal pasti masalah, mengecualikan atau mengesahkan kontraindikasi. Pakar kecantikan segera memutuskan pilihan kaedah peremajaan laser dan bilangan sesi setiap kursus. Pesakit kemudiannya diberi cadangan tentang cara untuk menyediakan prosedur - yang bermula 14 hari sebelum tarikh yang dijadualkan. Apa yang penting untuk dilakukan:

  • Jangan dedahkan muka anda kepada sinaran ultraungu (sinar matahari) atau kunjungi katil penyamakan.
  • enggan menjalankan prosedur kosmetik yang berkaitan dengan gangguan/kerosakan kulit – pengelupasan, pembersihan muka;
  • Hanya berhenti mengambil ubat tertentu (fluoroquinolones, diuretik, sulfonamides, ubat anti-radang bukan steroid) selepas berunding dengan doktor anda.

3 hari sebelum tarikh peremajaan muka laser yang dijadualkan, anda perlu berhenti minum minuman beralkohol, dinasihatkan untuk berhenti merokok (atau mengurangkan jumlah rokok secara radikal) dan tidak memasukkan makanan dari kategori alergen dalam diet anda ( strawberi, coklat , raspberi, buah sitrus, makanan laut).

Prosedur peremajaan laser

Prosedur itu sendiri bermula dengan pemeriksaan muka - doktor mesti memastikan bahawa tiada keradangan, calar atau tan segar pada permukaan kulit. Selepas itu, peremajaan laser dijalankan secara berperingkat:

  1. Membersihkan muka daripada sisa kosmetik hiasan, habuk dan kotoran– dilakukan dengan tonik dan losyen profesional yang tidak mengandungi alkohol.
  2. Pembasmian kuman kulit– Muka dirawat dengan larutan antiseptik yang menghalang agen berjangkit daripada menembusi epidermis.
  3. bius– tidak dijalankan untuk setiap prosedur, tetapi gel anestetik mesti digunakan atas permintaan pesakit. Doktor kemudian menunggu selama 15-20 minit - kali ini sudah cukup untuk sifat melegakan kesakitan produk yang digunakan muncul.
  4. Rawatan kulit laser sendiri. Pesakit mungkin berasa panas, sedikit kesemutan atau terbakar. Pastikan anda mengarahkan aliran udara sejuk ke muka anda - ini akan mengurangkan keadaan dan mengurangkan keamatan sensasi yang tidak menyenangkan.
  5. Menggunakan topeng yang menenangkan– melegakan keradangan, membantu menghilangkan bengkak dan kemerahan dengan cepat dan mengurangkan keterukan gatal-gatal.

Sejurus selepas tamat sesi, pesakit boleh meninggalkan klinik, setelah menerima cadangan daripada doktor sebelum ini mengenai tempoh pemulihan.

Peremajaan muka laser: foto sebelum dan selepas

sebelum dan selepas peremajaan laser

Pemulihan selepas prosedur

Tempoh tempoh pemulihan bergantung pada jenis peremajaan muka laser yang digunakan. Tempoh minimum ialah 2-3 hari, tetapi lebih kerap 5-10 hari diperlukan untuk pemulihan. Terlepas dari teknik yang digunakan, adalah dilarang sama sekali menyentuh muka anda dengan tangan anda atau bahkan mencuci muka anda selama 24 jam pertama selepas sesi. Dalam tempoh pemulihan 3 hari seterusnya:

  • Dilarang sama sekali untuk menjalankan rawatan terma - melawat rumah mandian, sauna atau mandi air panas harus ditangguhkan;
  • Anda tidak boleh menggunakan air paip untuk mencuci - ia mempunyai kandungan klorin yang tinggi, yang menyebabkan luka bakar dan kerengsaan;
  • Anda tidak perlu berada di luar untuk masa yang lama - sinaran ultraungu (ia menembusi walaupun melalui awan tebal) menyebabkan pigmentasi yang kuat;
  • Untuk pembersihan, jangan gunakan kosmetik yang mengandungi etanol dan semasa mencuci, gunakan kain lap atau gosok (walaupun yang lembut dan lembut);
  • Rawat muka anda dengan pelembap dua hingga tiga kali sehari.
  • Sapukan produk yang mengandungi panthenol pada kulit sekali sehari.

Pengelupasan kimia adalah dilarang sama sekali dalam tempoh 2 bulan dari prosedur masing-masing! Dan walaupun dalam cuaca mendung, anda perlu menggunakan pelindung matahari dengan SPF yang tinggi pada muka anda.

Anda tidak boleh membuang kudis secara paksa atau menggaru muka - ini boleh menyebabkan pembentukan parut yang hanya boleh dibuang melalui pembedahan.

Kemungkinan komplikasi dan akibat

Sejurus selepas sesi, kulit muka menjadi merah, sangat gatal dan sensasi terbakar muncul - ini adalah tindak balas biasa terhadap kerosakan pada epidermis dan lapisan dermis yang lebih dalam. Sekiranya ketidakselesaan itu teruk, anda harus mengambil tablet antihistamin, pemilihan yang disyorkan oleh pakar kosmetik. Pengelupasan aktif bermula pada hari ke-2 selepas peremajaan muka laser. Kesan yang disenaraikan adalah normal, tidak ada keperluan untuk tindakan, cukup untuk mematuhi cadangan pemulihan pakar dengan tegas.

Jika pada kulit muka:

  • Ruam muncul dalam bentuk jerawat kecil;
  • terdapat tanda-tanda keradangan;
  • Parut mula terbentuk,

Kemudian anda perlu menghubungi klinik untuk mendapatkan nasihat. Ini paling kerap berlaku apabila pesakit sendiri tidak mengikuti peraturan tempoh pemulihan.

Pendapat mengenai peremajaan laser

Pesakit kami hanya meninggalkan ulasan positif tentang apa-apa jenis peremajaan muka laser. Ini bukan sahaja disebabkan oleh ciri-ciri dan keupayaan prosedur, tetapi juga oleh profesionalisme tinggi doktor yang bekerja. Mereka mempunyai pengetahuan dan pengalaman yang mencukupi, bekerja dengan peralatan yang diperakui moden dan mematuhi protokol antarabangsa dengan ketat semasa menjalankan mesyuarat.

Soalan Lazim

Semua soalan mengenai prosedur boleh ditanya kepada pakar kecantikan semasa perundingan awal. Walau bagaimanapun, kerana kebanyakannya adalah standard, di bawah adalah jawapan kepada yang paling popular.

Siapa yang boleh menjalani peremajaan kulit laser?

Lelaki dan wanita berumur 18 tahun ke atas. Adalah penting bahawa mereka tidak mempunyai sebarang penyakit yang termasuk dalam senarai kontraindikasi. Peremajaan kulit muka laser adalah alternatif terbaik untuk pembedahan.

Apakah kesan prosedur selain peremajaan?

Pancaran laser boleh menghilangkan parut, tatu, tanda jerawat dan jerawat. Terdapat peningkatan umum dalam penampilan kulit - proses keradangan dihentikan, pengeluaran rembesan sebum berkurangan dan pori-pori mengecil.

Berapa lamakah sesi peremajaan muka laser berlangsung?

Satu prosedur berlangsung 30-60 minit. Sekiranya doktor menggunakan anestetik tempatan, tempoh sesi meningkat sebanyak 15-20 minit (tempoh gel).

Bilakah keputusan pertama akan muncul?

Sejurus selepas pemulihan, kulit muka berubah. Ia menjadi licin, tanpa bintik-bintik pigmen, tegas, elastik, kedutan kecil terlicin.

Adakah mungkin untuk menggabungkan peremajaan muka laser dengan prosedur lain?

Ya, tetapi pada tahap yang terhad dan hanya selepas berunding dengan pakar kecantikan! Selepas menamatkan kursus, pengisi suntikan dan terapi botulinum dibenarkan.

Berapa banyak prosedur yang diperlukan?

Biasanya, kursus 2-5 sesi dengan rehat 2-4 minggu disyorkan.

Di klinik profesional, pakar bersedia untuk menawarkan perkhidmatan peremajaan wajah laser yang komprehensif - dari perundingan awal hingga memantau keadaan kulit semasa tempoh pemulihan. Pakar hanya bekerja dengan peralatan profesional; prosedur dijalankan mengikut ketat dengan protokol sedia ada, mengurangkan risiko kesan sampingan dan komplikasi kepada sifar.