Herba untuk muka dan badan. Resipi untuk mengekalkan kecantikan semula jadi dan peremajaan

Seorang gadis dengan kulit muka yang muda dan sihat selepas menggunakan herba perubatan

Herba untuk memperbaiki keadaan kulit muka dan badan telah lama digunakan dalam kosmetologi. Hari ini mereka juga digunakan secara aktif untuk tujuan pencegahan dan terapeutik. Jika anda memilih ubat herba yang betul untuk masalah tertentu dan jenis kulit, kesannya boleh melebihi jangkaan yang paling sederhana. Adakah anda ingin kelihatan lebih muda daripada anda dan memancarkan kesihatan dalam erti kata yang sebenar? Maka artikel ini sesuai untuk anda.

Jenis utama kulit muka

Jika anda tahu jenis kulit anda, lebih mudah untuk mencapai kesan meremajakan dan penyembuhan dengan bantuan ubat-ubatan herba. Jom buat program pendidikan dermatologi kecil.

  • BiasalahKulit tidak memerlukan penjagaan yang serius melebihi pembersihan dan pelembapan biasa. Jenis ini dicirikan oleh ketiadaan bintik hitam, kilauan berminyak dan rasa kering dan sesak. Tetapi pencegahan tidak pernah terlalu banyak.
  • KeringKulit adalah yang paling terdedah dan sensitif terhadap perubahan suhu. Akibat sejuk musim sejuk dan panas musim panas secara literal tercermin pada wajah pemiliknya. Selalunya rangkaian kapilari kelihatan jelas, yang menyebabkan masalah fisiologi dan estetik.
  • gemuk. Dengan jenis kulit ini, tidak perlu menutup muka anda dengan selendang pada musim sejuk. Walau bagaimanapun, semua ketidaksempurnaan dalam bentuk liang yang diperbesarkan dan ciri bersinar boleh dilihat dengan mata kasar. Di samping itu, ia adalah magnet sebenar untuk semua jenis ruam dan keradangan.
  • digabungkanJenis adalah perkara biasa di kalangan kebanyakan orang. Ciri cirinya ialah kulit berminyak di zon T (dahi, hidung, dagu) dan kulit normal di kawasan lain.
  • SensitifKulit, seperti kulit kering, tidak bertoleransi dengan kehendak cuaca, dicirikan oleh peningkatan kerengsaan dan tidak bertoleransi terhadap sebahagian besar kosmetik. Gatal-gatal, mengelupas, rasa sesak - itu sahaja. Herba ubat yang mempunyai kesan menenangkan dan menenangkan adalah cara optimum untuk menghapuskan masalah ini.
Sebelum menggunakan herba anti penuaan, anda perlu tahu jenis kulit muka anda.

Khasiat herba untuk kulit

Apabila menggunakan tumbuhan ubatan untuk tujuan kosmetik, anda boleh mengharapkan hasil berikut:

  • Mengenyangkan kulit dengan semua nutrien yang diperlukan.
  • Membersih secara mendalam dan mengetatkan liang roma.
  • Menormalkan fungsi kelenjar sebum dan membantu menghilangkan kilauan berminyak untuk masa yang lama.
  • Penghapusan dan pencegahan keradangan, pembasmian kuman.
  • Melembapkan, melicinkan dan mencerahkan kulit.
  • Kesan menyegarkan dan menyegarkan.

Penyakit dermatologi yang manakah boleh dirawat dengan herba perubatan?

Ciri-ciri phytotherapeutics di atas membantu mengatasi penyakit berikut, kerosakan dan perubahan berkaitan dengan usia pada kulit:

  • Jerawat;
  • kekeringan, kerengsaan, mengelupas;
  • kilauan berminyak;
  • bintik hitam, liang yang diperbesarkan;
  • kulit kendur, kedutan;
  • lingkaran hitam di bawah mata;
  • Tompok penuaan (termasuk jeragat).
Sesiapa yang ada jeragat akan mendapat manfaat menggunakan tumbuhan ubatan

Senarai lengkap herba untuk menjaga pelbagai jenis kulit

Memandangkan anda mungkin tidak sukar untuk menentukan jenis kulit wajah anda, kami mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan herba yang sesuai untuk tindakannya.

Jenis kulit Herba padan
Biasalah Daun jelatang, daun pudina, kalung herba tiga bahagian, bunga chamomile, bunga limau, daun pisang besar
Kering Daun jelatang, buah hop, herba yarrow, bunga marigold, daun bijak, bunga chamomile, herba oregano, herba thyme menjalar
gemuk Herba wormwood, herba chicory, herba yarrow, bunga marigold, daun coltsfoot, herba wort St. John, jus daun aloe, daun birch perak dan tunas, kulit kayu oak biasa, bunga linden, daun pisang besar, akar burdock besar, daun jelatang, butterbur akar, daun pudina
digabungkan Daun pudina, herba wort St. John, daun bijak, herba ekor kuda
Sensitif Bunga marigold, daun Salvia officinalis, bunga chamomile, daun pudina, rentetan herba tiga bahagian, herba lavender, biji rami, herba violet tiga warna, daun bearberry

Herba yang paling bermanfaat untuk kulit

Seperti yang anda lihat, dalam jadual di atas, beberapa tumbuhan ubatan disebut beberapa kali, menunjukkan kepelbagaian mereka. Herba ini perlu dibincangkan dengan lebih terperinci.

Jelatang

Jelatang menghilangkan jerawat dan meningkatkan keanjalan kulit

Tumbuhan pedas ini telah lama digunakan untuk tujuan kosmetik untuk penjagaan kulit dan rambut. Ia berhutang sifat uniknya kepada komposisi kimia yang kaya. Ini menghasilkan "koktel" jus jelatang yang pedas yang terdiri daripada garam silikon, histamin, kolin (vitamin B4) dan asid formik merangsang peredaran mikro dalam darah dan meningkatkan pemakanan kulit. Vitamin A mempunyai kesan bakteria dan membantu menghilangkan jerawat, jerawat dan kerengsaan dengan cepat.

Vitamin C meningkatkan keanjalan kulit dan meningkatkan nada kapilari yang menyuburkannya. Vitamin K mempunyai kesan antiseptik, anti-radang dan, dalam kombinasi dengan "agen peluntur" semula jadi, membantu menghilangkan jeragat dan bintik-bintik usia yang lain. Karotena, yang juga kaya dengan tumbuhan ini, memberikan kesegaran kulit dan cahaya yang sihat. Tandem flavonoid, Tannin dan asid organik membantu melicinkan kedutan dan memberikan kesan peremajaan yang jelas. Akhir sekali, kalium bioavailable yang terkandung dalam jelatang memastikan penghidratan semula jadi kulit.

chamomile farmaseutikal

Chamomile merangsang peredaran darah dan membantu menghilangkan kedutan

Tumbuhan ini dicirikan dengan sesuai untuk semua jenis kulit dan mempunyai kesan pelembutan, anti-alergi, bakteria, antikulat, anti-radang dan penjanaan semula. Bahan bioaktif dalam chamomile merangsang peredaran darah, melegakan otot muka dan dengan itu membantu mengurangkan kedutan. Losyen yang dibuat daripada penyerapan bunga tumbuhan ini membantu dengan selaran matahari, alahan dan jerawat, menghilangkan beg dan lingkaran hitam di bawah mata, mempercepatkan penyembuhan luka dan retakan mikro dan mencipta filem pelindung yang tidak kelihatan pada kulit.

Herba ini juga sangat baik untuk membersihkan kulit muka. Selain itu, untuk kegunaan luaran dan dalaman. Dalam pilihan kedua, ia menggalakkan penyingkiran toksin dan serat dari badan yang mencetuskan gangguan dermatologi.

Walau bagaimanapun, terdapat nuansa penting: tidak setiap chamomile adalah produk perubatan. Yang sebenar harus pahit, yang menunjukkan kehadiran dalam komposisi komponen minyak pati yang berharga - chamazulene, yang menentukan bahagian besar sifat bermanfaatnya. Memerhati!

Calendula officinalis

Calendula officinalis adalah tumbuhan universal yang sesuai untuk semua jenis kulit.

Apabila bercakap tentang herba mana yang paling berguna untuk penjagaan muka, seseorang tidak boleh tidak menyebut tumbuhan yang indah ini, yang lebih dikenali ramai sebagai marigold. Terima kasih kepada komposisinya yang unik, ia sesuai untuk kulit berminyak, kering dan sensitif pada masa yang sama. Asid oleanolik dalam komposisi bunga marigold meningkatkan bekalan darah ke sel dan tisu, glikosida memberikan sifat anti-radang, dan kompleks flavonoid menyediakan sifat antioksidan tumbuhan. Kumpulan bahan yang terakhir menggalakkan, antara lain, pengumpulan asid hyaluronik dalam badan, yang merupakan kunci kepada kelembapan kulit semula jadi. Karotenoid, yang memberikan bahagian berbunga marigold warna oren yang kaya, adalah prekursor vitamin A, sifat penting yang telah kita bincangkan di atas.

Gabungan ini dan beberapa bahan bioaktif lain melembapkan, menenangkan, melembutkan, membersih, melindungi dan menyerikan kulit, memulihkan strukturnya pada tahap selular, mempunyai kesan pencerahan dan anti-penuaan, memperbaiki dan memberikan kulit bersinar yang sihat.

Untuk mengekalkan kecantikan semula jadi dan keanjalan kulit badan, mandian ubat hangat dengan penambahan rebusan bunga marigold dan garam laut adalah sesuai. Dan rawatan herba dengan air panas melegakan kegatalan pada kulit, mempunyai kesan pembasmian kuman dan penyembuhan luka, dan membantu dengan penyakit dermatologi. Pada masa yang sama, minyak pati yang dikeluarkan semasa mandi mempunyai kesan yang baik pada seluruh badan, merangsang sistem imun dan meningkatkan mood.

Adakah anda sedang mencari produk penjagaan kulit yang benar-benar sihat dan mesra alam? Kemudian kami menasihati anda untuk memberi perhatian kepada pelbagai Calendula Kalta, yang ditanam tanpa menggunakan bahan kimia pada jarak yang jauh dari bandar-bandar besar dan kilang perindustrian. Dan apa yang juga penting: dari segi kandungan bahan berguna (terutamanya flavonoid dan karotenoid), ia jauh lebih unggul daripada analog liar atau ditanam.

pudina

Peppermint mempunyai kesan meremajakan terima kasih kepada arginine dalam komposisinya

Satu lagi herba yang sangat bermanfaat untuk semua jenis kulit. Di samping itu, semua orang boleh dengan mudah menamakan sekurang-kurangnya satu daripada harta mereka. Kompleks flavonoid, asid askorbik dan minyak pati pudina, kaya dengan mentol, mempunyai kesan menyegarkan dan menyegarkan, menghilangkan bengkak dan lingkaran hitam di bawah mata. Ramnose merangsang pengeluaran kolagen, membantu menghilangkan kedutan dan menghalang yang baru daripada terbentuk. Kesan meremajakan dipertingkatkan oleh arginine asid amino, yang juga terkandung dalam tumbuhan. Tanin pudina juga sangat berguna dalam memerangi perubahan kulit yang berkaitan dengan usia, manakala bahan resin mempercepatkan penyembuhan luka dan koyakan mikro.

Mandi wap dengan pudina sangat baik untuk membersihkan lapisan dalam kulit, menghapuskan bintik hitam dan rangkaian rosacea (rangkaian mikrovaskular) dan memperbaiki kulit. Di samping itu, berdasarkan tumbuhan ini, anda boleh membuat topeng pelembap, pelembut dan pemutihan yang indah yang mempunyai kesan yang boleh dilihat selepas penggunaan pertama.

Bagi jenis pudina yang paling berharga dari sudut pandangan biologi, adalah lebih baik untuk memberi keutamaan kepada varieti "Kip", kerana ia adalah peneraju dari segi kandungan flavonoid dan tanin.

Salvia officinalis

Salvia officinalis menghalang aktiviti enzim yang berkaitan dengan penuaan kulit

Tumbuhan ini patut diberi perhatian khusus kerana ia merupakan sumber fitoestrogen. Adalah diketahui bahawa kekurangan hormon seks pada wanita, yang paling ketara semasa menopaus, memberi kesan negatif kepada kesihatan seks yang adil secara umum dan keadaan kulit khususnya. Mengambil sage secara bersendirian atau digabungkan dengan herba lain dengan sifat yang serupa membantu mengurangkan prolaktin sambil meningkatkan tahap estrogen ke tahap optimum, yang secara literal mempunyai kesan meremajakan dan mengembalikan wanita kepada penampilan yang sihat dan mekar. Penggunaan oral sage telah terbukti secara saintifik menghalang aktiviti enzim yang berkaitan dengan penuaan sebanyak 50%.

Bagi mereka yang terlalu awal memikirkan tentang usia tua, meminum sage berguna sebagai langkah pencegahan. Dan sebagai produk luaran, ia sesuai untuk kulit kombinasi, mengetatkan pori-pori dan menghilangkan sebum secara kekal di zon T. Merebus, topeng, lulur dan produk herba kosmetik lain berasaskan tumbuhan ini mempunyai ciri anti-radang, menenangkan, bakteria dan penyembuhan luka dan membantu menghapuskan penyakit dermatologi dan patogennya.

Oleh kerana salah satu nilai utama bijak adalah minyak patinya yang unik, untuk tujuan perubatan adalah lebih baik untuk memilih produk yang mempunyai kandungan maksimum komponen ini.

yarrow

Yarrow membersihkan, menyuburkan dan menenangkan kulit, menjadikannya lebih segar, licin dan lembut

Jika kita bercakap tentang herba mana yang terbaik untuk penjagaan kulit kepala, maka yarrow akan sekurang-kurangnya dalam tiga teratas. Kepentingan khusus dalam kes ini ialah sifat antiseborrheicnya, atau lebih mudah, penghapusan kelemumur. Ini dicapai kerana kehadiran minyak pati dalam tumbuhan, komponen yang bersama-sama mempunyai kesan antibakteria, pembersihan, pelembab dan menenangkan.

Pada masa yang sama, kompleks tanin, asid organik dan bentuk semula jadi vitamin K memastikan kesan anti-radang, astringen dan penyembuhan luka yarrow, melegakan kegatalan dan pengelupasan kulit pada kulit kepala dan mengurangkan keamatan jerawat. pada muka dan badan.

Topeng dengan yarrow membersihkan, menyuburkan dan menenangkan kulit dengan sempurna, menjadikannya lebih segar, licin dan lembut. Di samping itu, kesan ini dicapai selepas beberapa prosedur. Anda boleh membilas rambut anda dengan merebus selepas mencuci, yang akan memulihkan strukturnya.

Bagi kebanyakan orang, ini akan menjadi penemuan, tetapi yarrow juga dipilih dan ditanam, akibatnya kepekatan bahan bioaktif di dalamnya meningkat dengan ketara. Salah satu varieti dicirikan oleh kandungan flavonoid, saponin, tanin dan minyak pati yang tinggi.

Urutan tiga bahagian

Urutan tiga bahagian berkesan dalam memerangi lesi kulit dan penyakit

Sukar untuk menamakan sekurang-kurangnya satu penyakit atau pelanggaran integriti kulit yang tumbuhan yang menakjubkan ini tidak akan membantu. Merebus herba, digunakan secara luaran sebagai losyen atau mandian, berkesan memerangi dermatitis, alahan dan ruam jerawat, lesi psoriatik, luka bernanah, urtikaria, skrofula dan seborrhea. Banyak ulasan menunjukkan bahawa prosedur sedemikian membantu mengurangkan ketuat.

Dalam bentuk minuman, herba untuk kulit ini meningkatkan fungsi saluran gastrousus, menormalkan metabolisme, dengan itu membantu menghilangkan punca masalah dermatologi. Siri ini berhutang sifat uniknya kepada keseluruhan kompleks bahan aktif secara biologi, termasuk flavonoid, tanin, karotenoid, minyak pati dan vitamin C.

Tumbuhan ini sama-sama sesuai untuk kulit yang bersih dan sensitif. Ia adalah sebahagian daripada pelbagai persediaan herba.

Resipi terbaik untuk kecantikan dan kulit yang sihat berasaskan herba perubatan

Kami membawa kepada perhatian anda resipi terbukti untuk menjaga jenis kulit yang berbeza berdasarkan herba di atas.

Menggunakan topeng herba untuk menyihatkan dan meremajakan kulit wajah

Topeng herba untuk kulit normal

Penjelasan kecil: Sapukan topeng secara nipis pada kulit yang telah dibersihkan sebelum ini. Basuh dengan air suam. Jika ia dibuat dengan asas minyak/lemak maka lebih panas tetapi tidak panas. Untuk mencapai konsistensi yang seragam, disyorkan untuk mengisar bahan tumbuhan terlebih dahulu dalam pengisar kopi sebelum dibancuh.

Nombor resipi 1

Campurkan 1 sudu besar daun jelatang kering yang dihancurkan dengan jumlah susu suam yang sama dan setengah kuning telur mentah. Gaul hingga sebati dan biarkan selama 15-20 minit.

Nombor resipi 2

Ambil 1 sudu besar setiap herba kering dan daun pudina yang dicincang. Tuangkan 1 cawan (150 ml) air mendidih ke atas campuran herba dan biarkan ia curam di bawah penutup selama kira-kira setengah jam. Setelah sejuk, tambahkan 1 sudu teh kanji atau sebarang tepung untuk meningkatkan konsistensi. Campurkan. Sapukan topeng selama 30 minit.

Topeng herba untuk kulit berminyak

Nombor resipi 1

Ambil 1 sudu besar setiap pisang pisang kering dan daun pudina yang telah dihancurkan dan bancuh dengan 1 cawan air mendidih. Setelah sejuk, tuangkan lebihan cecair dan tambah 1 sudu besar madu cair. Sapukan topeng selama 20 minit.

Nombor resipi 2

Ambil 1 sudu besar wort St. John kering dan bunga chamomile yang dicincang, tuangkan 1 gelas air mendidih dan biarkan dengan api perlahan selama 10 minit. Sejukkan pada suhu yang selesa, masukkan satu sudu teh gandum atau tepung beras dan kacau sehingga rata. Biarkan topeng pada muka anda sehingga ia benar-benar kering.

Nombor resipi 3

Masak 1 sudu besar daun coltsfoot yang dihancurkan dan kering dengan api perlahan selama 10 minit. Pekatkan kuah yang telah disejukkan dengan satu sudu teh seperti dalam resipi sebelum ini sehingga tepung yang pekat terbentuk. Biarkan campuran hangat pada kulit selama 20-25 minit. Untuk mencapai kesan jangka panjang, prosedur perlu dijalankan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu.

Topeng herba untuk kulit kering dan sensitif

Nombor resipi 1

Tuangkan 1 sudu besar bunga chamomile kering yang dihancurkan ke dalam ½ cawan air mendidih dan biarkan berdiri, bertutup, selama 25-30 minit. Biarkan sejuk, tuangkan lebihan cecair, tambah 1 sudu teh madu dan kacau sehingga rata. Sapukan topeng selama 15 minit.

Nombor resipi 2

Ambil 1 sudu besar setiap chamomile kering, marigold dan bunga hop yang dihancurkan. Bancuh campuran herba dengan 1 cawan air mendidih. Setelah sejuk, tuangkan lebihan cecair, tambah 1 sudu teh krim masam penuh lemak dan kacau hingga sebati. Sapukan topeng selama 20 minit.

Nombor resipi 3

Tuangkan 2 sudu besar herba sage kering yang dicincang ke dalam 1 cawan air mendidih. Biarkan sejuk hingga +40 °C, tuangkan cecair yang berlebihan, tambah ½ sudu teh minyak zaitun atau bijan dan kacau sehingga rata. Selepas menggunakan topeng sedemikian, serbet kapas yang hangat dan lembap mesti digunakan pada muka. Simpan campuran selama 25 minit, bilas dengan air suam, dan kemudian basuh dengan air sejuk.

Selepas permohonan, topeng meremajakan mesti dibasuh dengan air suam.

Topeng herba untuk kulit kombinasi

Nombor resipi 1

Tuangkan 3 sudu besar bunga chamomile kering yang dihancurkan ke dalam 200 ml air mendidih dan biarkan ia diseduh. Selepas menyejukkan infusi ke suhu yang selesa, lembapkan lapisan bulu kapas di dalamnya dan sapukan campuran yang dihasilkan selama 25 minit, tutupnya dengan serbet. Selepas menanggalkan topeng, basuh dengan air suam dan sapukan krim berkhasiat ke muka anda.

Nombor resipi 2

Tuangkan 2 sudu besar herba kering cincang ke dalam 1 cawan air mendidih. Biarkan selama 1 jam, tapis. Basahkan kain kasa dengan infusi siap dan sapukan pada muka sebagai topeng. Simpan selama kira-kira 20 minit. Lakukan prosedur 2-3 kali pada minggu pertama, kemudian 1 kali.

Topeng herba untuk keanjalan kulit dan melicinkan kedutan

Nombor resipi 1

Campurkan 4 sudu teh bunga chamomile kering yang dihancurkan dengan jumlah yang sama kefir penuh lemak dan 1 telur mentah. Sapukan jisim yang terhasil ke muka anda selama 20-25 minit, kemudian bilas dengan air suam.

Nombor resipi 2

Ambil 1 sudu besar setiap chamomile kering, pudina, wort St. John, coltsfoot dan bijak. Bancuh campuran yang dihasilkan dengan air mendidih, tutup bekas dengan ketat dan biarkan selama 30 minit. Kemudian toskan cecair yang berlebihan dan tambah 1 sudu teh minyak zaitun (jika anda mempunyai kulit berminyak, gunakan krim masam rendah lemak dan bukannya minyak). Ratakan adunan pada muka anda dan tutup dengan tuala kapas. Biarkan topeng selama 20 minit.

Nombor resipi 3

Ambil 1 sudu teh setiap daun pudina kering yang ditumbuk dan teh hijau dan tambah 1 sudu besar krim masam lemak. Gaul hingga rata. Sapukan campuran ke muka anda selama 40 minit dan kemudian basuh dengan air suam dan sabun.

Seorang wanita mengagumi kesan topeng berasaskan herba perubatan

Kulit yang sihat dan cantik bermula dari dalam

Herba yang disenaraikan untuk membersihkan, melembapkan atau melicinkan kulit boleh menjadi pembantu setia anda dalam mengekalkan keremajaan dan kecantikan selama bertahun-tahun. Walau bagaimanapun, tanpa membantu badan dari dalam, phytoprocedures kosmetik hanya separuh perkara.

Perkara pertama yang terlintas di fikiran dalam kes ini ialah mengambil vitamin. Dan itu benar-benar adil, kerana adalah mustahil untuk mendapatkan semua nutrien yang anda perlukan untuk memastikan diri anda cergas dan dalam bentuk terbaik melalui makanan. Nampaknya masalah itu tidak berbaloi - segala-galanya yang kekurangan tubuh kita boleh didapati dengan mudah di farmasi. Cuma semua kekayaan vitamin dan mineral dalam bentuk sintetik ini amat berat untuk diserap. Selain itu, banyak lagi masalah penting yang masih belum dapat diselesaikan, yang membawa kepada kemerosotan kulit dan penuaan pramatang.

Dengan mengambil kira semua nuansa yang dinyatakan, pilihan terbaik adalah mengambil kompleks semula jadi. Perkara pertama yang perlu anda perhatikan apabila mengkaji komposisi ubat ini ialah trio antioksidan flavonoid dari kumpulan kuersetin + vitamin C dan E. Hakikatnya semua proses negatif yang berlaku dalam tubuh manusia adalah disebabkan oleh satu atau cara lain yang lain dikaitkan dengan aktiviti radikal bebas. Terbukti secara saintifik bahawa 90% tanda-tanda penuaan awal dan lebih 50 penyakit serius adalah disebabkan oleh hati nurani zarah pensabotaj ini. Antioksidan direka untuk meneutralkan aktiviti ganas mereka. Yang paling kuat di dunia tumbuhan adalah flavonoid larch Siberia. Dan dalam kombinasi dengan vitamin C dan E, bahan ini lebih selamat dan lebih berkesan. Antara lain, ia adalah tonik vaskular dan pelindung kapilari yang sangat baik dan memastikan pemakanan tisu penghubung yang tidak terganggu - asas organ dan sistem badan kita. Asid askorbik juga merupakan pemangkin kepada banyak proses biokimia. Ini menggalakkan pembentukan gentian kolagen, yang juga sangat penting untuk menguatkan kulit dan meningkatkan keanjalannya.

Bahagian multivitamin kompleks hanya terdiri daripada dua komponen. Tetapi apa yang! Kira-kira 250 bahan berguna terkandung dalam jeli diraja yang terkandung dalam penyediaan, dan lebih daripada 100 lagi dalam debunga lebah (debunga bunga). Senarai ini mengandungi 20 asid amino, termasuk yang penting, kira-kira 30 makro dan mikroelemen, berpuluh-puluh vitamin, asid lemak bebas dan enzim yang membantu memastikan semua asid amino di atas diserap dengan cara yang terbaik. Ais pada kek pemakanan ini adalah bahan seperti hormon dalam jeli diraja, yang khususnya memastikan peningkatan semula jadi dalam tahap estrogen. Dan yang terakhir, seperti yang kita sedia maklum, amat penting untuk memelihara kecantikan semula jadi wanita dan memelihara keremajaan.

Walau bagaimanapun, lelaki juga tidak boleh mengabaikan kompleks itu. Gabungan produk lebah dalam ubat menggalakkan pengeluaran testosteron anda sendiri - hormon kekuatan, keyakinan diri dan aktiviti seksual. Jadi semua pasti akan menang. Kekal sihat, selebihnya akan menyusul!