10 teknik terbaik dalam perubatan estetik: wira zaman kita

Peremajaan kulit wajah yang estetik

Setiap tahun, American Society of Aesthetic and Plastic Surgery (ASAPS), salah satu organisasi profesional yang paling dihormati, mengeluarkan statistik mengenai permintaan untuk perkhidmatan. Bidang kosmetik bukan pembedahan yang paling popular pada tahun 2016 termasuk teknik suntikan dan laser: terapi botulinum, suntikan asid hyaluronik, penyingkiran rambut laser, pelapisan kulit laser, serta fotorejuvenasi, mikrodermabrasi dan lain-lain.

Dalam artikel kami, kami akan bercakap mengenai kaedah "ubat kecantikan" yang paling popular.

Teknik suntikan dalam kosmetik

Suntikan amat popular kerana ia memungkinkan untuk mencapai hasil yang diinginkan tanpa campur tangan pembedahan. Jenis suntikan berbeza-beza bergantung pada kedalaman di mana ia dilakukan: dari lapisan dangkal kulit ke lapisan dalam otot. Tempoh kesan juga berbeza-beza: dari beberapa minggu hingga beberapa tahun.

Mari kita cirikan teknik suntikan utama yang digunakan dalam kosmetologi hari ini.

Terapi botulinum

Ini melibatkan pengenalan ubat-ubatan yang diperbuat daripada toksin botulinum, yang dihasilkan oleh bakteria Clostridium botulinum. Tindakannya menghalang penghantaran isyarat saraf ke otot, menyebabkan mereka berehat. Terapi toksin botulinum pada mulanya digunakan untuk merawat penyakit berkaitan sawan seperti tics, dan kemudiannya juga untuk melicinkan kedutan.

Petunjuk untuk penggunaan toksin botulinum dalam kosmetik adalah kedutan muka - di sudut mata dan di sekeliling mata, di dahi, di sudut mulut, lipatan nasolabial dan perubahan pada bujur muka. Kedutan sederhana dalam dilicinkan dengan bantuan toksin botulinum dan beberapa perubahan berkaitan usia diterbalikkan.

Prosedur ini tidak dilakukan jika pesakit mengalami penyakit kulit radang atau gangguan pendarahan atau telah dirawat dengan antibiotik dan antikoagulan. Kontraindikasi juga termasuk kegagalan buah pinggang atau hati, intoleransi individu terhadap ubat toksin botulinum dan paresis otot muka. Suntikan tidak diberikan kepada wanita semasa mengandung dan menyusu. Doktor merawat pesakit yang terdedah kepada bengkak, hernia kelopak mata dan kemalangan serebrovaskular dengan berhati-hati.

Persediaan untuk prosedur tidak memerlukan sekatan yang serius: adalah disyorkan untuk mengelakkan aktiviti fizikal dan tidak minum alkohol. Suntikan dengan jarum halus biasanya tidak menyebabkan sebarang ketidakselesaan. Doktor boleh membuat sehingga 25 suntikan ke satu kawasan muka semasa prosedur. Ini mengambil masa 10-15 minit. Kesannya boleh dinilai selepas 2 minggu. Relaksasi otot melicinkan kedutan, tetapi apabila suntikan dilakukan secara profesional, ekspresi muka dan ekspresi muka terpelihara.

Hasil terapi botulinum boleh diterbalikkan, kesannya berlangsung 3 hingga 6 bulan. Selepas itu, mobiliti otot muka dipulihkan sepenuhnya.

Dalam nota

Satu unit aktif sepadan dengan 3 × 107 molekul toksin botulinum. Dos (bilangan unit aktif) ditentukan oleh pakar kecantikan. Secara purata kita bercakap tentang nombor berikut:

  • kawasan dahi - 20-30 unit;
  • Dagu - sehingga 10 unit;
  • kawasan sekitar mata - 24 unit;
  • Hidung dan batang hidung - 10 unit.

plastik kontur

Semasa prosedur, doktor membetulkan kedutan, kontur muka dan kawasan individunya menggunakan pengisi khas (pengisi). Suntikan moden dalam kosmetologi dilakukan menggunakan pengisi, yang memungkinkan untuk mencapai kesan pemodelan 3D yang dipanggil sambil mengekalkan semua ciri wajah.

Dalam nota
Kebanyakan pengisi moden diperbuat daripada asid hyaluronik. Ia adalah sebahagian daripada bahan antara sel dan memainkan peranan penting dalam mengekalkan keseimbangan air tisu dan pemulihannya sekiranya berlaku kerosakan. Suntikan dengan asid hyaluronik bukan sahaja membantu melembapkan tisu, tetapi juga merangsang pengeluaran badan protein perancah - kolagen dan elastin.

Petunjuk untuk contourplasty termasuk kedutan, garis halus dan muka bujur yang tidak jelas. Kontraindikasi: kanser, diabetes, penyakit tisu penghubung, penyakit kulit, gangguan pembekuan darah, kehamilan dan penyusuan, intoleransi individu.

Tiada penyediaan khas diperlukan untuk plastik kontur. Sesetengah ubat, sebaliknya, mengandungi anestetik, jika tidak, doktor boleh memberikan anestetik tempatan. Selepas kontur, bengkak, lebam, dan pengerasan mungkin berlaku di kawasan suntikan, yang akan hilang dengan sendirinya dalam beberapa hari.

Kesan kontur boleh bertahan sehingga dua tahun.

Biotetulang

Asid hyaluronik menemui aplikasi dalam bioreinforcement, prosedur khas yang membawa kepada pembentukan "bingkai dalaman" muka. Jika kulit pesakit telah kehilangan tona, kelihatan kendur dan kusam, terdapat kedutan halus dan tanda-tanda ptosis, doktor menyuntik Ubat di sepanjang "garisan kendur" yang mengekalkan warna kulit dari dalam. Dalam kes ini, doktor dengan tepat boleh meramalkan pembentukan kedutan dan mencegah pembentukannya dengan mentadbir persediaan asid hyaluronik.

Biorevitalisasi

Suntikan juga ditunjukkan untuk melembapkan dan menepukan kulit kawasan tertentu dengan nutrien. Dalam kes ini kita bercakap mengenai prosedur biorevitalisasi. Dengan bantuannya, anda boleh memperbaiki keadaan kulit tangan, décolleté, leher dan muka anda.

Suntikan adalah kontraindikasi jika pesakit mengalami penyakit kulit radang atau alahan kepada komponen ubat. Kehamilan, penyusuan susu ibu dan pemburukan penyakit somatik juga merupakan halangan kepada kedua-dua biorevitalisasi dan bioreinforcement.

Tiada penyediaan khas diperlukan sebelum mentadbir asid hyaluronik. Kemerahan sedikit kulit selepas biorevitalisasi hilang dalam masa beberapa jam. Kesannya bertahan sehingga 12 bulan. Biorevitalisasi biasanya dijalankan setiap 1-2 bulan.

Pengangkatan vektor

Untuk menegangkan kulit kawasan tertentu (cth. pada tulang pipi, di dagu), doktor menggunakan pengangkatan vektor. Ia serupa dengan biotetulang, kecuali ubat disuntik sepanjang beberapa garisan selari ke arah pengangkatan yang dikehendaki.

Untuk mengangkat vektor, persediaan yang diperbuat daripada asid hyaluronik dan kalsium hidroksiapatit digunakan. Pilihan untuk yang terakhir dibuat apabila mengangkat kawasan yang terdedah kepada bengkak diperlukan. Masa penyerapan ubat ini lebih lama daripada asid hyaluronik - sehingga 3 tahun.

Pengangkatan plasma

Intipati teknik ini adalah untuk memberi pesakit plasma darahnya sendiri, yang mengandungi platelet. Plasma mengandungi banyak komponen aktif secara biologi yang merangsang pertumbuhan sel, terlibat dalam metabolisme dan, yang paling penting, plasma darah sendiri bukanlah bahan asing. Ini bermakna ia tidak ditolak dan tidak menyebabkan reaksi alahan.

Plasmolifting meningkatkan peredaran mikro dalam kulit, menormalkan keseimbangan air dan menguatkan imuniti tempatan. Prosedur ini dilakukan apabila pesakit mula mengembangkan kedutan halus, tanda-tanda awal penuaan, untuk memulihkan kesihatan kulit (contohnya selepas selaran matahari). Plasmolifting juga boleh meningkatkan kesan prosedur kosmetik lain.

Plasmolifting juga mempunyai beberapa kontraindikasi, walaupun sedikit:

  • penyakit onkologi, hepatitis, penyakit darah;
  • Tempoh kehamilan dan penyusuan susu ibu;
  • penyakit kulit berjangkit dan radang;
  • Keterukan penyakit kronik, jangkitan akut.

Untuk pengangkatan plasma, 20-40 ml darah diambil dari vena pesakit. Ia kemudiannya disentrifugasi dalam mod khas untuk mendapatkan pecahan plasma dengan kandungan platelet yang tinggi. Doktor kemudiannya menyuntik pecahan yang terhasil secara intradermal ke dalam mikropapula di seluruh kawasan rawatan. Kursus standard termasuk 4 sesi dengan selang 7-14 hari dan kesannya boleh bertahan sehingga dua tahun. Walau bagaimanapun, adalah disyorkan untuk mengulang kursus sekali setahun.

Mesoterapi

Pemberian ubat melalui suntikan mikro terus ke dalam kulit untuk memperbaiki sifatnya. Mesoterapi digunakan untuk menyuburkan dan melembapkan kulit serta mencegah penuaan kulit. Ia juga digunakan untuk memerangi tanda regangan dan merangsang pertumbuhan dan kecergasan rambut. Untuk suntikan, anda boleh menggunakan bukan sahaja ubat individu, tetapi juga koktel mesoterapi dengan kesan yang kompleks. Apabila digunakan secara dangkal, biorevitalisasi dan pengangkatan plasma juga boleh dianggap sebagai pilihan mesoterapi.

Untuk kawasan yang besar untuk dirawat, doktor menggunakan peranti khas - penyuntik. Keperluan untuk anestesia bergantung kepada sensitiviti individu pesakit.

Teknik suntikan amat menarik untuk pesakit yang takut pembedahan. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa sentiasa ada tindak balas individu terhadap ubat, yang sukar untuk diramalkan terlebih dahulu. Di samping itu, semasa suntikan terdapat risiko pembentukan hematoma, perubahan warna kulit dan fibrosis - pembentukan meterai di tapak suntikan. Semua risiko ini mesti dibincangkan dengan doktor anda terlebih dahulu.

Seperti yang ditunjukkan oleh statistik. . .
. . . Wanita dalam kumpulan umur 35 hingga 64 merupakan kira-kira 60% daripada semua mereka yang mendapatkan bantuan daripada pakar kecantikan.

Teknologi laser dalam perubatan estetik

Intipati pendedahan laser boleh difahami dengan menyahkod singkatan LASER – Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation. Iaitu, laser ialah peranti yang "menumpukan" sinaran elektromagnet ke dalam pancaran terarah yang sangat berkuasa. . Ini membolehkan pancaran laser digunakan dengan cara yang disasarkan, tepat dan berdenyut.

Penggunaan laser dalam kosmetik adalah mungkin di beberapa kawasan.

Peremajaan laser

Teknik ini berdasarkan memanaskan kulit dengan jet. Kesan ini adalah jangka pendek, bermakna ia tidak menyebabkan kemudaratan yang serius. Walau bagaimanapun, ia cukup untuk mencetuskan keradangan sebagai tindak balas. Ini merangsang pengeluaran kolagen dalam kulit, protein struktur yang memastikan keanjalan dan tona. Kesan ini menyebabkan kedutan "ditolak" ke luar.

Petunjuk untuk peremajaan laser adalah kedutan halus, rangkaian vaskular yang kelihatan, liang yang diperbesarkan, ptosis tisu lembut, kontur muka terjejas, parut pada kulit, selepas jerawat, dagu berganda, pigmentasi yang berlebihan. Prosedur ini adalah kontraindikasi jika pesakit mempunyai keradangan dan tumor di kawasan rawatan, psoriasis atau penyakit kulit. Peremajaan laser tidak dilakukan semasa kehamilan atau jika pesakit berkulit sawo matang. Prosedur ini memerlukan perhatian khusus pada pesakit diabetes mellitus, hipertensi, angina pectoris, pada pesakit dengan penyakit darah, dll.

Peremajaan laser yang mendalam tidak memerlukan sebarang penyediaan khas dan dilakukan tanpa anestesia. Untuk mencapai kesan yang berkekalan, anda perlu menjalankan 3-4 prosedur dengan selang satu bulan.

Fototermolisis pecahan

Kedutan, bintik-bintik penuaan, liang membesar, parut pada kulit, kaki gagak, tanda regangan, kecacatan vaskular kecil - semua masalah ini boleh diselesaikan jika anda menjalani photothermolysis pecahan.

Ini juga merupakan teknologi laser untuk perubatan estetik, tetapi pancaran mempunyai sifatnya sendiri. Ia dibahagikan kepada beberapa sinaran mikro (pecahan), setiap satunya tidak lebih tebal daripada rambut manusia. Kesemuanya menjejaskan kawasan mikroskopik kulit, mencapai sejenis rawatan "mesh" - kawasan yang terjejas oleh pancaran laser bergantian dengan kawasan yang tidak terjejas. Di kawasan yang dirawat, kolagen dan elastin dihasilkan dimusnahkan dan proses untuk memulihkan " kerugian" dimulakan dalam sel yang masih utuh. Ini memperbaharui kulit, meningkatkan keanjalan dan tona serta memperbaiki penampilannya.

Fototermolisis pecahan adalah prosedur yang juga boleh dilakukan pada kawasan sensitif muka seperti kelopak mata. Kontraindikasi untuk ini adalah kehamilan, kanser, kencing manis, penyakit berjangkit atau penyakit kulit di peringkat akut.

Pemulihan selepas photothermolysis pecahan berlaku dengan cepat, secara literal dalam masa seminggu, dan lapisan basal epidermis kembali normal dalam hari pertama. Untuk meningkatkan kesan, doktor mengesyorkan menghadiri 3-4 sesi dengan selang satu bulan.

Sekiranya sensitiviti meningkat, pesakit menjalani prosedur menggunakan gel anestetik, tetapi dalam kebanyakan kes ini boleh dielakkan.

SMAS mengangkat

Singkatan Bahasa Inggeris SMAS - superficial muscular-aponeurotic system - bermaksud "subcutaneous muscular-aponeurotic layer". Ia dibentuk oleh otot dan ligamen. Dengan menaikkan lapisan ini, anda boleh mencapai hasil yang baik. Iaitu, dengan menegangkan kulit kita melawan dangkal kedutan dan dengan bertindak ke atas SMAS kita menghaluskan kedutan yang lebih dalam.

Pengangkatan SMAS dilakukan menggunakan peranti ultrasound. Dengan memanaskan lapisan dalam kulit dan otot, gelombang ultrasound menyebabkan mereka mengecut dan mengaktifkan pengeluaran protein struktur. Percepatan proses metabolik membawa kepada penampilan yang lebih baik.

Selalunya, lif SMAS disyorkan kepada pesakit yang, atas satu sebab atau yang lain, tidak mahu menjalani lif pembedahan. Kategori kedua pesakit yang sesuai untuk lif SMAS adalah mereka yang telah menjalani lif pembedahan dan ingin memanjangkan hasilnya.

Semasa prosedur, pakar kecantikan "melihat" lapisan dalam menggunakan ultrasound dan menilai keadaan otot dan fascia. Sehubungan itu, kesan terapeutik ultrasound tenaga diarahkan oleh doktor ke otot, fascia dan ligamen yang dikehendaki pada kedalaman yang diperlukan.

Pengangkatan SMAS tidak memerlukan sebarang penyediaan khas. Prosedur ini agak menyakitkan, tetapi mengambil ubat penahan sakit menjadikannya selesa untuk bertahan. Kesan sebahagiannya kelihatan serta-merta selepas prosedur dan keputusan pengangkatan boleh dinilai sepenuhnya selepas tiga bulan.

Teknik suntikan dalam kosmetologi dan kosmetologi estetik laser memungkinkan untuk menyelesaikan banyak masalah yang memerlukan pembedahan hanya beberapa tahun yang lalu. Memanjangkan usia muda bukan sekadar impian wanita. Kini, baik golongan muda mahupun lelaki yang sebelum ini jarang mengunjungi klinik kosmetik beralih kepada khidmat jurusolek. Dan keupayaan untuk menyelesaikan banyak masalah tanpa campur tangan pembedahan secara semula jadi menjadikan ubat estetik lebih menarik dan dalam permintaan.

Bagaimana untuk memilih klinik kosmetik

Mungkin setiap pelawat ke pusat kecantikan akan mengatakan bahawa salah satu perkara yang paling penting apabila memilih klinik "anda" dan doktor "anda" adalah pendekatan individu yang akan dilaksanakan (atau tidak dilaksanakan) oleh pakar. Seorang pakar kecantikan akan menerangkan kepada anda nuansa menggabungkan pendekatan peribadi dan objektif:

"Dalam kosmetik, kita tidak boleh bertindak semata-mata berdasarkan keutamaan dan pertimbangan kita. Kita mesti mengambil kira jangkaan pesakit, moodnya, termasuk keraguan dan ketakutannya. Pengalaman pakar memainkan peranan penting. Sebagai contoh, Klinik Gradien menggunakan pakar kosmetologi dengan pendidikan perubatan tinggi, pengkhususan dalam bidang perubatan estetik dan latihan dalam teknik moden. Ini memungkinkan untuk melihat masalah dengan lebih komprehensif.

Dan kita tidak boleh tidak menyebut kepentingan peralatan moden. Pengilang berusaha untuk menambah baik peranti, dan kedua-dua klinik dan pesakit sendiri memberi perhatian kepada perkara ini. "

Perubatan estetik dan kosmetologi memungkinkan untuk membetulkan banyak kecacatan kosmetik seperti kedutan, parut dan jerawat, memperbaiki penampilan dan memanjangkan keremajaan.

Kedutan ekspresi yang kelihatan semakin tua boleh dihilangkan melalui prosedur kosmetik seperti kontur wajah intradermal.

Teknologi moden dalam perubatan membantu menyelesaikan banyak masalah kosmetik tanpa menggunakan langkah radikal.

Kos prosedur kosmetik bergantung pada kerumitan tugas, kawasan pembetulan dan jumlah kerja.

Anda boleh bertanya apa-apa soalan semasa perundingan pertama anda dengan pakar kecantikan.